Transportsystemen

 

Slimme steden hebben nood aan een slim transport systeem. Beweging van mensen, goederen en diensten drijven de groei van een stad of regio. Een goed gepland en efficiënt transportnetwerk is een ‘must’. Steden worden steeds populairder; vele mensen wonen of werken in de stad of bezoeken steden en deze aantallen blijven toenemen. Om een stad bereikbaar, aantrekkelijk en leefbaar te maken, moet er blijvend gewerkt worden aan het uitwerken van innovatieve transportmodaliteiten.

Meer en meer steden monitoren en connecteren daarom hun transport infrastructuur.  De mogelijkheid om systemen te integreren zal ervoor zorgen dat er nieuwe oplossingen, diensten of toepassingen zullen uitgerold worden.

Slimme transportsystemen integreren technologie en toepassingen via draadloze data-uitwisseling tussen voertuigen, infrastructuur en mensen. Er zijn verschillende voorbeelden van zulke systemen.

Mobility-as-a-Service

Dit concept zorgt voor een verschuiving in de markt naar mobiliteit als een dienst.  Deze verschuiving wordt gedreven door de stijgende markt van auto-deel diensten, fiets-deel diensten zoals bijvoorbeeld Uber. App’s connecteren verschillende transportmodi met elkaar om zo een hollistische interface te bieden.  Er zijn verschillende betaalmodellen mogelijk zoals ‘pay-as-you-travel’ of een maandelijkse afrekening zonder gebruikslimiet maar gebruiksgemak voor de reiziger is van primordiaal belang.

Dynamisch routing

Bij organisaties van grote events kan de stad pro-actief en dynamisch de routes van bussen plannen en ride-share informatie delen rond het event.  Het leveren van een verhoogde reiservaring zal de kans op het  gebruik van openbaar vervoer in de toekomst doen toenemen.

Dynamische ‘ride sharing’

Gedeelde ‘ride services’ worden steeds populairder, met de flexibiliteit om gepersonaliseerde pick-ups en drop-offs te doen op eender welk moment van de dag, op een veilige, goedkope en eenvoudige manier.

Goederen transport

De beweging van goederen en diensten in de stad kan op een innovatieve manier worden aangepakt door slimme stadsdistributie. Hierbij wordt er gebundeld aan de rand van de stad in depots die eenvoudig bereikbaar zijn, waarbij de uitlevering van goederen kan gebeuren buiten de spitsuren.  De last-mile zal door de bundeling veel efficiënter en groener verlopen.

De stad heeft toegang tot een immense rijkdom aan data, over hoe mensen (en goederen) zich verplaatsen door de stad en welke transport modi gebruikt worden. Door gebruik van deze data kunnen slimme steden hun netwerken optimaliseren. Partijen die als data-hub opereren kunnen hierbij als partners van slimme steden, diensten aanbieden om bijvoorbeeld ‘mobility-as-a-service’ te implementeren.

Ook is het belangrijk om te kijken naar iedere deeloplossing, maar om nooit het grotere geheel uit het oog verliezen.  De connectiviteit tussen de verschillende deelsystemen is belangrijk om tot een totaal oplossing te komen.

Smart Cities Vlaanderen organiseert werkgroepen over transportsystemen. Hiervoor bundelen we onze krachten met andere clusterinitiatieven (IBN’s en SPC’s). In het kader van slimme transportsystemen denken we vooral aan volgende initiatieven:

  • VIL is de speerpuntcluster van de logistieke sector. We willen complementair en versterkend met VIL smart mobility thema’s aanpakken.
  • Imec is als onderzoekscentrum in micro-elektronica en digitale technologieën een belangrijke partner voor de werkgroep transportsystemen. In City of Things werken imec, de stad Antwerpen en het Vlaamse Gewest samen om van Antwerpen een proeftuin te maken waarin bedrijven, onderzoekers, burgers en beleidsmedewerkers kunnen experimenteren met slimme technologieën die het leven in de stad aangenamer en duurzamer kunnen maken. IMEC is dé belangrijke partner in dit domein maar de mate waarin dit kenniscentrum groeit in haar expertise is er ook meer nood aan een bruggenbouwer van deze kennis naar het bedrijfsleven en lokale overheden. Smart Cities Vlaanderen helpt dit inzicht in de IoT oplossingen van morgen te vertalen naar Vlaamse bedrijven en haalbare socio-economische business cases.
  • Euka is als dronecluster voor Vlaanderen en belangrijke partner in initiatieven rond transportsystemen. Drones kunnen onder andere ingezet worden voor de monitoring van het transport.
  • Flanders Bike Valley is de cluster voor de fietsindustrie. Fietsen worden smarter (elektrisch, sensoren, GPS, enz.) en zijn een onmisbaar vervoersmiddel in de stad.

Tevens zijn er verschillende bedrijven in ons netwerk die perfect aansluiten bij deze werkgroep. Een overzicht van deze bedrijven, vind je onderaan deze pagina.

Leden transportsystemen

Pin It on Pinterest

Shares