Met camera’s die warmte registreren, lost Flir opstoppingen en gevaarlijke situaties aan kruispunten of tunnels op. Onder Amerikaanse vleugels wil het West-Vlaamse technologiebedrijf fors groeien.

Aan het kruispunt voor een rood licht wachten terwijl niemand passeert op de weg die groen heeft. Dankzij technologie van de Belgische beeldspecialist Flir ITS moet die ergernis binnenkort tot het verleden horen. Het Kortrijkse technologiebedrijf is gespecialiseerd in camera’s die het verkeer filmen en analyseren. De bolvormige camera’s, die boven op de verkeerslichten aan honderden Vlaamse kruispunten staan, meten automatisch hoeveel auto’s voor een kruispunt wachten en kunnen op basis daarvan beslissen welke baan groen krijgt.

Het huidig systeem is niet waterdicht. Zo springen de voetgangerslichten soms nodeloos op groen. ‘Veel voetgangers drukken op de knop, maar steken toch al over bij rood als er geen auto’s zijn’, vertelt Flir-directeur Lode Caenepeel. Zijn bedrijf ontwikkelde daarom een nieuwe camera die ziet hoeveel voetgangers wachten in een afgebakende zone voor het verkeerslicht. Het licht kan op groen springen als die zone voor een derde gevuld is, maar niet als er maar één voetganger staat terwijl 20 auto’s wachten. ‘De instelling van een camera hangt af van een politieke keuze: wie verdient de meeste prioriteit?’

Voor de nieuwe toepassing kon Flir ITS een beroep doen op Amerikaanse technologie. Het Kortrijkse bedrijf, vroeger bekend als Traficon, werd in 2012 overgenomen door Flir, een specialist in warmtebeeldcamera’s voor militair gebruik. De Amerikaanse thermische camera’s zijn duurder dan de gewone visuele camera’s waarmee Traficon tot voor kort werkte, maar kunnen veel meer zien, ook ’s nachts en in extreme weersomstandigheden. De camera’s registreren de warmte die voorwerpen uitstralen en creëren zo een beeld vol kleurrijke vlekken op basis van temperatuur.

Voorlopig haalt Flir nog twee derde van zijn omzet uit kruispuntcamera’s. Maar dankzij de thermische camera’s heeft het Kortrijkse technologiebedrijf zijn actiedomein gevoelig uitgebreid. Zo plaatst Flir camera’s aan spooroverwegen die merken wanneer een auto vastraakt tussen twee gesloten barelen. In dat geval stuurt het toestel een signaal uit om de barelen te openen of om de naderende trein te doen stoppen. De thermische camera’s kunnen ook snel branden in tunnels opsporen of de oorzaak van een opstopping in een tunnel achterhalen.

En zo spelen de camera’s uit Kortrijk ook een rol in het ontwarren van de mobiliteitsknoop op de Belgische wegen. ‘Voor een extra autosnelweg of rijvak is meestal geen plaats of budget’, stelt Caenepeel. ‘Méér infrastructuur is niet vanzelfsprekend, dus moet de bestaande infrastructuur geoptimaliseerd worden. Onze technologie kan helpen om de mobiliteitsproblemen te verlichten, maar de ultieme oplossing vormen ze niet. Als we nooit meer in de file willen staan, is er meer nodig dan camera’s alleen.’

BronDe Tijd

The following two tabs change content below.