Het wereldwijde web ontstond in 1993. Niet verwonderlijk dan, dat de huidige generatie jongeren zich geen leefwereld zonder internet kan indenken. Voor hen is digitaal het nieuwe normaal. Steden en huizen moeten ‘smart’ zijn. Slimme auto’s, een slimme thermostaat, autonome zonwering, maar ook een digitaal stadsbestuur, waar alles digitaal kan worden aangevraagd, zonder te moeten staan aanschuiven in het gemeentehuis. 

De digitale gemeente

61% van de Vlaamse jongeren vindt dat ze alles digitaal moeten kunnen aanvragen in hun stad of gemeente, zo blijkt uit een bevraging van studenten van Hogeschool UCLL. Een bankoverschrijving kan online of zelfs via de smartphone, en een bankkaart kan zonder problemen per post opgestuurd worden. Voor vele jongeren is het dan ook vanzelfsprekend dat als een bank dit kan, de gemeente dit ook moet kunnen. Zelf naar het loket gaan, is voor velen tijdverspilling. Eén op twee jongeren vindt dan ook dat hun stad of gemeente dezelfde dienstverlening moet kunnen aanbieden als hun bank. En hoewel de overheid op dit vlak een beetje achterloopt op de privé, zijn ze er wel degelijk mee bezig, meent UCLL-docent digitale marketing Kutlu Taskin Tuna. “Je ziet dat heel wat gemeenten vandaag een e-loket invoeren, waardoor je eenvoudig attesten thuis via een app of de website kan aanvragen en ontvangen. Werken op afspraak is een tweede trend die we zien. Zo verhoogt niet alleen de efficiëntie binnen onze gemeentebesturen, maar wordt ook het tijdverlies voor de burgers beperkt.”

Combinatie digitaal en traditioneel 

Hoewel digital natives – what’s in a name? – veel belang hechten aan digitalisering, beseffen ze ook goed dat meer traditionele media een toegevoegde waarde kunnen hebben, ook in de gemeentecommunicatie. Want hoewel bijna 60% van de jongeren hun informatie haalt bij de social mediakanalen van de gemeenten, toch geeft goed 40% aan ook het gemeentelijke informatieblad te lezen. Waarom? Social media kunnen een vertekend beeld geven. Facebook’s algoritmes kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat berichten van de gemeentepagina niet op iemands tijdlijn verschijnen. “Daarom willen jongeren ook investeren in een directe relatie met de gemeente, via bijvoorbeeld een app,” aldus Kutlu Taskin Tuna, “Je kan dan zelf bepalen welke meldingen je wil ontvangen.”

Eén ding staat vast, digital natives geven de Vlaamse steden en gemeentes heel wat stof tot nadenken én een extra duwtje in de goede richting.

Bron: Het Belang van Limburg, dinsdag 12 juni 2018, foto: Tom Palmaers voor Het Belang van Limburg. 

The following two tabs change content below.

Valerie Bauvois

Community Manager @ Smart Cities Vlaanderen