Daimler en auto-onderdelenleverancier Bosch zullen een pilootproject met zelfrijdende taxi’s opstarten in de San Francisco Bay, te starten in de tweede helft van volgend jaar. Dat kondigden beide bedrijven onlangs aan. Door gebruik te maken van een aangepaste versie van NVIDIA’s autonome voertuigtechnologie, zullen de bedrijven ritten aanbieden in aangepaste Mercedes-Benz wagens, langs voorgeselecteerde routes. Er werden verder nog geen details bekend gemaakt over de duur van het proefproject, of de precieze trajecten. Volgens Daimler en Bosch moeten de contracten immers nog verder uitgewerkt worden.  

Daimler moet nog beslissen of de ritten aangeboden zullen worden in de Mercedes S-klasse, V-klasse, of beiden. In elk voertuig zal er veiligheidshalve een chauffeur aanwezig zijn, en dus ook een stuur en pedalen. Mercedes-Benz en het moederbedrijf Daimler hebben reeds aan een aantal zelfrijdende projecten gewerkt, variërend van futuristische concepten zoals de F-015 of de Smart Vision EQ, tot meer praktische ontwerpen voor de nabije toekomst, zoals de semi-autonome vrachtwagen van Daimler. Maar dit project zou het eerste zijn waarbij Daimler een soort van taxi-service zal aanbieden.

Het zelfstandig navigeren van stadswegen is uiteraard een uitdaging, en om hieraan tegemoet te komen richt Daimler zich tot NVIDIA, momenteel toch een van de voornaamste providers van zogenaamde ‘hersenen’ van zelfrijdende auto’s. Daimler zegt dat het gebruik zal maken van NVIDIA’s Drive Pegasus autonome technologie, maar ook volop eigen hard- en software aan het ontwikkelen is om de auto’s te beheren.

“Autonoom rijden is met voorsprong de grootste revolutie in mobiliteit. Het is eveneens een van de grootste uitdagingen van de automobielindustrie,” aldus Uwe Keller, hoofd van Daimler’s departement voor zelfrijdende voertuigen. “Haast geen enkel bedrijf in de hele wereld kan op dit moment deze uitdaging alleen aangaan.”

Behalve voorgaande informatie, kunnen Daimler en Bosch nog niet veel kwijt over het pilootproject. Geen van beide bedrijven wou iets vertellen over hoeveel auto’s er ingezet zullen worden, hoeveel ritten er aangeboden zullen worden, of zelfs precies waar het proefproject plaats zal gaan vinden. Toch zijn er weinig opties wat betreft de locatie. “De wagens zullen geselecteerde routes rijden in een stad in de San Francisco Bay in Silicon Valley,” aldus het persbericht.

Hoe het proefproject er ook zal uitzien, Daimler en Bosch zijn niet de eerste bedrijven die ritten aanbieden in semi-autonome of volledig zelfrijdende auto’s. Waymo heeft bijvoorbeeld al een shuttledienst voor passagiers in enkele steden in de VS, Lyft biedt ritten aan in Las Vegas, en een start-up genaamd Voyage biedt zijn zelfrijdende diensten aan in een gemeenschap voor gepensioneerden in Florida. Het eerste proefproject, op naam van NuTonomy, dateert zelfs al van 2016 en vond plaats in Singapore.

Bron: theverge.com

The following two tabs change content below.

Valerie Bauvois

Community Manager @ Smart Cities Vlaanderen