Van 7 tot 12 juli nam het Leuvense DSP Valley (deel van het team Smart Cities Vlaanderen) deel aan een handelsmissie door de Smart City Tech Alliance naar Singapore. Een van agendapunten was de status en plannen voor nieuwe mobiliteitsoplossingen in de grootstad. Met maar liefst 5,8 miljoen mensen op 720 vierkante kilometer is de bevolkingsdichtheid in Singapore 20 keer die van de Lage Landen. Bovendien neemt de populatie er toe met zo’n miljoen inwoners per decennium. Nieuwe woon- en verplaatsingsoplossingen dringen zich op. 

 

Modulaire bouw

De bouwindustrie in Singapore gaat momenteel door een fase van technologische disruptie. Met hun typische ‘geïnformeerde top-down’-aanpak gaan de authoriteiten in Singapore volop voor modularisatie, off-site vervaardiging, prefab en het op voorhand assembleren, als bouwconcepten voor de toekomst. DSP Valley ontmoette Antoine Gondard in de Franse Kamer van Koophandel. Hij houdt zich bezig met business development voor Dragages Singapore pte ltd, een dochtermaatschappij van de Bouygues Group. “Deze radicale keuze van de Singaporese overheid is gemotiveerd door kortere projecttermijnen, garanties op betere kwaliteit en projectmanagement, met een competitieve constructiekost,” legt Antoine uit, “Singapore beloont first movers met aanzienlijke incentives, om op de voet te volgen met progressieve normen en wetgeving.”

 

Volledige kamers worden gemaakt in de fabriek, alvorens getransporteerd en gemonteerd te worden op de bouwsite. 

“Ook moet 80% van alle bestaande gebouwen voorzien worden van efficiëntere airconditioning tegen 2020, in een poging om CO2-uitstoot te verminderen,” vertelt Antoine ook nog. Dit biedt aanzienlijke opportuniteiten voor aanbieders van technologieën en oplossingen in de branche.

Bovendien is Singapore ook een koploper in BIM (Building Information Modelling), waarbij 7D de norm wordt. Deze technologieën zullen het land helpen om te gaan met de uitdaging om steeds meer mensen een comfortabele leefomgeving te bieden en de infrastructuur over lange tijd te onderhouden.

 

E-car deelproject

Het volgende punt is onvermijdelijk mobiliteit. Met een punctueel, tip top MRT (Mass Rapid Transit)-systeem, in combinatie met een strenge controle van voertuigquota (taxen, certificaten, nummerplaten), bestaat er reeds heel wat om verkeersopstoppingen te beperken. Het resultaat is dat de statistieken van Singapore niet slecht zijn: een persoon spendeert er gemiddeld zo’n 10 uur per jaar in de file, vergeleken met zo’n 20 uur per persoon per jaar in de Lage Landen.

Toch wordt er nog steeds veel tijd en moeite gestoken in verbeteringen en het voorbereiden op de toekomst. Met ‘Blue-SG’ wordt een uitgebreid e-car deelproject uitgerold: 67 haltes en 263 oplaadpunten zijn actief sinds december 2017, en er wordt gemikt op 1000 voertuigen en 2000 oplaadpunten tegen 2020.

Elektrische voertuigen op de Blue SG-halte in Singapore.

De voertuigen, die plaats bieden aan vier personen, werden ontwikkeld door Pininfarina en geproduceerd door Cecomp in Bairo, Italië. Dit binnen een joint-venture op naam van Bolloré (een moederbedrijf van Blue-SG) en Pininfarina (Vehicule Electriques Pininfarina Bolloré – VEPB). De wagens beschikken over een lithiumpolymeerbatterij (LMP) van 30kWh, gekoppeld aan een supercapacitator die hen voorziet van een bereik van 250 kilometer bij stadsgebruik, met een maximumsnelheid van 130 km/uur. De uitrol van Blue-SG is een duidelijk voorbeeld van hoe Singapore’s planning voor de toekomst werk kan betekenen voor innovatieve Europese bedrijven.

Assemblage van een Blue-SG wagen in de Bairo Cavanese fabriek in Italië. 

Autonome dorpskernen

Maar daar stopt het niet voor Singapore. Housing, mobiliteit en integratie worden op nog grotere schaal aangepakt, zo blijkt wanneer we kijken naar plannen voor toekomstige dorpskernen in Singapore. Deze dorpskernen zullen fungeren als transporthubs, voorzien op meerdere niveau’s. De bovenste ondergrondse niveau’s zullen gebruikt worden voor het transport van pendelaars, en zullen meer specifiek plaatsen worden die dienen om de pendelaar te laten overstappen van zijn autonoom massatransport naar kleiner transport voor de laatste kilometers. De tweede en derde niveau’s zullen gebruikt worden voor logistieke operaties, waarbij ‘s nachts de winkels en kantoren van voorraad voorzien zullen worden door autonome voertuigen. Er zijn hierbij uiteraard vele opportuniteiten voor technolgie-aanbieders van over de hele wereld om bij te dragen aan deze toekomstvisie.

 

Dag en nacht in de toekomstige dorpskernen van Singapore. 

Om deze visie te ondersteunen, heeft Singapore geïnvesteerd in testfaciliteiten, ‘living labs’ om de maturisatie van autonome voertuigen te ondersteunen. In het CETRAN (Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles) werd een levensechte testbaan aangelegd, waar voertuigen getest worden met wegelementen (lichten, kruispunten, bushaltes …) in exact dezelfde afmetingen als buiten de testbaan. Ook hier maken vele Europese bedrijven en onderzoeksinstituten gebruik van de kans om samen te werken, zo hun eigen ontwikkelingen te bevorderen, en openingen te creëren naar de Singaporese markt.

Is jouw bedrijf op zoek naar buitenlandse opportuniteiten? Heb jij technologie of oplossingen die passen binnen slimme, eco-vriendelijke gebouwen, of mobiliteitsoplossingen van de toekomst Dan kan Singapore de ideale nieuwe markt zijn voor jouw bedrijf! Laat het ons weten indien je hulp wenst bij het aanboren van deze markt! 

Contact Smart City: mark.decolvenaer@dspvalley.com
Contact Smart Mobility: johan.lecocq@dspvalley.com

The following two tabs change content below.

Valerie Bauvois

Community Manager @ Smart Cities Vlaanderen