Aan het begin van 2019 maakt Drivy de balans op van zijn activiteiten in 2018, met een rapport over de evolutie van de consumptiegewoonten van autodelers. In januari 2019 ontpopte Drivy zich, wat de omvang van zijn zelfbedieningsvloot betreft, tot de grootste service voor roundtrip-autodelen van Europa. Met een vloot van 3.400 Drivy Open-auto’s overtreft het bedrijf zo zijn naaste concurrenten. ‘Open’ betekent dat de wagens direct geboekt en geopend kunnen worden met de Drivy-app. Geen sleutels nodig. 

Het aangehaalde cijfer zet de evolutie van Drivy’s positionering tijdens de voorbije twaalf maanden extra in de verf. Hoewel Drivy vooral bekend stond als autoverhuurder, besloot het bedrijf het vanaf januari 2018 over een andere boeg te gooien, met als aandachtspunten de herziening van zijn app en het uitbouwen van zijn Drivy Open-vloot. Met dat doel voor ogen ging Drivy in zee met enkele leasemaatschappijen en grote fleetowners. Zo kon het bedrijf zijn autodeelgebruikers een vlottere ervaring garanderen, met name tijdens kortere ritten. Een Drivy-onderzoek toont ook aan dat de meest actieve huurders hun eigen wagen vaarwel hebben gezegd om enkel nog de autodeeloplossing te gebruiken. Deze ontwikkeling naar een groter gebruiksgemak heeft ook een positief effect gehad op de reisgewoonten van Drivy-gebruikers. Uit een bevraging bij 1157 actieve Europese gebruikers in december 2018, blijkt dat 76% van hen bewust autoloos is gebleven om in plaats daarvan Drivy te gebruiken, omdat ze dat handiger en zuiniger vonden. “We zijn erg opgetogen met de resultaten die we in 2018 hebben neergezet”, zegt Paulin Dementhon, oprichter en CEO van Drivy. “Onze evolutie van een verhuurplatform tussen particulieren naar een echte selfservice-oplossing voor autodelen is een succes gebleken: 67% van de ritten in onze belangrijkste steden verloopt voortaan via onze Drivy Open-vloot. Maar wat ons echt met trots vervult, is de positieve impact op het milieu van Drivy en zijn gebruikersgemeenschap: onze gebruikers verkopen in toenemende mate hun eigen wagen om alleen nog Drivy te gebruiken. Hun besluit draagt actief bij aan het verminderen van files en vervuiling in de steden waar ze wonen.”

In 2018 klokte Drivy af op meer dan 1,5 miljoen huurdagen. In januari 2019 wordt Drivy “Open First”: de helft van de verhuringen gebeurt via zelfbediening met auto’s die uitgerust zijn met de Drivy Open-technologie. Dit cijfer loopt op tot gemiddeld 67% in topsteden waar Drivy aanwezig is (Brussel, Parijs, Bordeaux, Lyon, Marseille, Londen, Berlijn, Barcelona, Madrid …). Tegelijkertijd toont de enquête aan dat respondenten die in 2018 minstens één keer een Drivy Openauto huurden, dat doorgaans meestal ook meerdere keren deden, met een gemiddelde van 5,9 boekingen per jaar. Ten slotte vertonen Drivy-gebruikers in toenemende mate de neiging om het platform nu ook voor veel kortere reizen te gebruiken: 61% onder hen gebruikt Drivy voornamelijk om er een dagje of weekend op uit te trekken. Ter vergelijking: slechts 31% van de boekingen is voor – langere – vakantieverhuur, terwijl het professionele gebruik in stijgende lijn gaat. Zowat 18% van de gebruikers schakelt Drivy in voor beroepsdoeleinden. De cijfers liegen er niet om. Drivy is uitgegroeid tot een volwaardig autodeelplatform, met een gebruikersgemeenschap die alle leeftijden omvat – 40% van de Drivy Open-gebruikers zijn ouder dan 41 – en die Drivy steeds meer als een haalbaar en praktisch alternatief voor het bezit van een eigen wagen gaat zien.

Bron en foto: Drivy.be

 

The following two tabs change content below.

Valerie Bauvois

Community Manager @ Smart Cities Vlaanderen