Anyways bouwt geavanceerde webtoepassingen rond mobiliteit en verkeer. Ze willen via innovatieve projecten iets doen aan het mobiliteitsprobleem in de stad. We spraken met Wim Michiels over hun aanbod en ambities. “We helpen de overheid om hun mobiliteitsdata te digitaliseren en vormen de schakel met andere bedrijven die met deze data aan de slag kunnen gaan.”

Jullie leveren consultancydiensten rond mobiliteit. “Ja, we doen onderzoek en voorstellen voor de verbetering
van de mobiliteit in steden. Zo zetten we strategische projecten op rond
gedeelde mobiliteit en helpen we om allerlei innovaties hun gang te doen vinden
bij steden en gemeenten. Ik heb nu een opdracht in Genk waar ik de stad help om
innovatieve projecten rond mobiliteit op te zetten. Dat is iets wat ik heel
graag doe.”

Een tweede lijn van jullie activiteiten draait om een aanpasbare
routeplanner.
“Inderdaad, onze baseline daar is ‘Edit, Test, Publish’. Je krijgt van ons
een kaart die je zelf kan aanpassen. Je kan dan testen wat het effect is van
deze aanpassing en de routeplanner online publiceren. Zo kan je aan burgers of deelnemers
van een event laten weten wat je van plan bent te doen. Het gekke is dat
overheden heel vaak deze informatie op voorhand hebben, maar dat die toch niet
op een gedigitaliseerde manier bij de juiste firma komt. Dat zijn we nu aan het
realiseren en zo zijn we nu bijna aan een echt product dat we kunnen
vermarkten.”

Circulatieplan Gent

Wat heeft Anyways te bieden aan een slimme stad? “Open data. We helpen de overheid om hun mobiliteitsdata te digitaliseren
en vormen de schakel met andere bedrijven die met deze data aan de slag gaan.
We zijn nu bezig met een fietsrouteplanner. Daarbij kan een stad zeggen waar hun
leuke fietswegen zijn, dat zie je niet in een standaard routeplanner. In onze
tool kunnen ze gewichten toekennen aan bepaalde wegen en zo de leukste
fietsroutes aanbieden. Deze routeplanner kunnen ze dan integreren in een app of
op hun website. Onze uitdaging hierbij is hoe we die routeplanner dan in Waze, Google
en TomTom krijgen. Daar is nog een weg te gaan. Ookal zijn we bezig rond
mobiliteit en routeplanners we zijn heel duidelijk niet voorstanders van de
auto, integendeel, al onze medewerkers komen met de fiets werken!”

Jullie zijn cultivate-lid van Smart Cities Vlaanderen, wat verwachten jullie hiervan?” Ik heb bewust gekozen voor het lidmaatschap waarbij er iets meer engagement is. Het helpt, voor een klein bedrijf als het onze, enorm om verbonden te geraken met anderen. En om je visie en stem voor een stuk gehoord te krijgen. In wat wij doen is een netwerk heel belangrijk. Wij gaan niet rechtstreeks naar onze klant, we hebben altijd nood aan partners om zaken te realiseren. Het is bijzonder waardevol om aan mensen zoals jullie clustermanager Peter Vandeurzen uit te leggen wat we doen en waarom. Als hij met anderen spreekt, kan hij meehelpen mogelijke hindernissen weg te nemen. Als de prijs voor een lidmaatschap redelijk is, en er overlegmomenten mogelijk zijn, dan is het dat zeker waard. Aan met ons logo in een boekje staan hebben we niets, wel aan contactmomenten.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor Anyways? “We hebben nu een aantal projecten opgezet met steden, maar we willen gaan naar een product dat ze zelf kunnen aanpassen. We zijn nu bezig om een lijn te trekken in al deze projecten om tot de essentie te komen, tot 1 product. Dit willen we dan online aanbieden as a service met een maandelijks lidmaatschap.”

Aan ambitie ontbreek het jullie duidelijk niet. “Inderdaad, ons product is letterlijk toepasbaar over heel de wereld. Iedereen wil zijn bereikbaarheid kunnen tonen en daar invloed op uitoefenen waar nodig. We gaan ons product om te beginnen ook testen in de Aziatische wereld. We mogen dit niet zien als iets puur Vlaams, het is onze ambitie om internationaal te gaan.”
Heel veel succes daarmee!

Meer info over Anyways?

Wil je zelf met jouw bedrijf in de kijker staan? Contacteer ons en word lid!

The following two tabs change content below.