Hoewel er steeds meer elektrische wagens op de markt worden gebracht, blijft de grote doorbraak op Belgische wegen nog achterwege. Helemaal anders is de situatie in Noorwegen. Elektrische auto’s hebben er inmiddels een marktaandeel van meer dan 46 procent. Het geheim van hun succes? Dat doen we in dit artikel uit de doeken. 

Elektrisch rijden, ook voor de gewone klant 

Terwijl bestuurders van elektrische auto’s in België nog gerust early adopters genoemd kunnen worden, zijn ze deze fase in Noorwegen allang voorbij. De elektrische wagenmarkt is er volwassen geworden. Ook ‘gewone’ klanten kopen er een elektrisch voertuig. Deze wagens hebben er dan ook al een marktaandeel van ruim 27,5 procent. Tel daar het aandeel (plug-in) hybride auto’s bij, en je komt op een indrukwekkend totaal van meer dan 46 procent. Dat de elektrische wagen zo vlot verkoopt in Noorwegen, zorgt soms voor gekke taferelen. (Bijna) iedereen wil elektrisch rijden, maar producenten kunnen de vraag niet bijhouden. Dat zorgt voor (betalende) wachtlijsten. Zo telden vorig jaar meer dan 5000 mensen maar liefst € 2000 euro neer om op te wachtlijst te mogen staan voor de Audi e-Tron Quattro. En wie voor een meer doorsnee model wil gaan, zoals bijvoorbeeld een elektrische Volkswagen Golf, moet daar minstens een jaar op wachten.

Niet duurder dan benzinerijden 

Maar hoe is nu dat succes van de elektrische wagen in Noorwegen te verklaren? Dit moeten we voor het grootste gedeelte in de prijs gaan zoeken. Waar je in België heel wat extra moet neertellen voor een instapmodel elektrische wagen tegenover een basic benzinewagen, is dit in Noorwegen niet het geval. Niet alleen zijn alle auto’s in Noorwegen altijd al erg duur geweest. Ook heeft de Noorse regering er (mede door die hoge prijzen) in de jaren 90 voor gekozen om elektrische auto’s vrij te stellen van belastingen. Daardoor heb je een elektrische wagen voor ongeveer dezelfde prijs als een benzine of diesel. Zo wordt de aanschaf van een elektrisch voertuig dus een no-brainer. Bovendien zijn er nog andere incentives. Vanaf 2018 geldt er in Noorwegen een 50-procentregel. Die houdt in dat emissievrije voertuigen altijd 50% betalen van wat wagens op fossiele brandstoffen moeten neertellen voor parkeren, tolwegen en veerponten.

Transitie naar elektrisch rijden gaat gepaard met groeipijnen 

Hoewel de elektrische wagen het fantastisch doet in Noorwegen, kampt de innovatie nog met de nodige groeipijnen. Vooral het elektrisch snelladen is nog een pijnpunt. Er moeten ten eerste genoeg snelladers komen in rurale gebieden, maar dit is commercieel gezien niet interessant, omdat ze minder frequent gebruikt zullen worden. Subsidies vanuit de Noorse overheid zouden hier een uitkomst kunnen bieden. Daarnaast moeten er ook grote snellaadstations komen in stedelijke gebieden, met minstens 50 snelladers. Maar dat vergt op zijn minst 5 megawatt aan capaciteit. Het elektriciteitsnet moet eerst nog klaargestoomd worden voor zo’n massale energievraag. Bovendien zorgt ook thuisladen voor de nodige kopzorgen. Veel Noren wonen in appartementen of beschikken niet over een eigen parkeerplaats om een laadpaal te voorzien. Waar laden zij hun auto op? Het gaat zelfs zo ver dat mensen tegenwoordig al bang zijn dat ze hun huis niet meer verkocht krijgen als het geen mogelijkheid tot opladen is. Stuk voor stuk zijn dit belangrijke vraagstukken waar Noorwegen nog mee aan de slag moet. Hierbij willen ze zich graag opstellen als een proeftuin voor elektrisch rijden, zodat de rest van Europa en de wereld snel hun voorbeeld zal kunnen volgen.

Bron: Duurzaam Bedrijfsleven, zomer 2018, foto: Audi. 

The following two tabs change content below.

Valerie Bauvois

Community Manager @ Smart Cities Vlaanderen