Maandag 8 april testte imec samen met UAntwerpen en UGent de nieuwe Smart Highway testinfrastructuur langs de E313. Ze deden er een reallife test met twee geconnecteerde auto’s en een gewone auto. Op het dak van de auto’s staat een radiomodule voor communicatie met de andere auto’s en met de weginfrastructuur, en een module voor dataverwerking. Over het traject van de testsite waren radio-eenheden aan de kant van de weg geïnstalleerd die communiceerden met de auto’s.

Unieke ‘Smart Highway’ test toont hoe auto’s kunnen samenwerken om ongevallen te vermijden | imec from imec on Vimeo.

Kettingbotsingen en andere ongevallen ontstaan vaak omdat chauffeurs niet zien wat er zich voor de auto voor hen afspeelt. Bij de test van 8 april reden er drie auto’s achter elkaar. Twee ervan waren geconnecteerd, tussenin reed een gewone auto. Wanneer de eerste auto een noodstop uitvoerde, werd die informatie heel snel doorgegeven aan de andere uitgeruste auto, zelfs wanneer de gewone auto zich tussen de twee geconnecteerde auto’s bevond, of wanneer die zich buiten het zicht van de eerste auto bevond. Het is de bedoeling om dit soort informatie in de toekomst te gebruiken als extra databron om zelfrijdende wagens aan te sturen.

Smart Highway: een permanente testsite

“Vandaag bestaan er verschillende technologieën voor korteafstandscommunicatie tussen auto’s en de weginfrastructuur,” zegt Bart Lannoo, Business development manager bij imec/UAntwerpen. “Binnen het Smart Highway project testen we de verschillende technologieën en bieden we een flexibel platform aan om eenvoudig volgende generatie technologieën toe te voegen, en dit in een reallife omgeving. Dit platform biedt ook de mogelijkheden om toekomstige use cases te ondersteunen die veel data processing vergen, bijvoorbeeld door gebruik van artificiële intelligentie.”

“De technologieën die hier getest worden, kunnen de verkeersveiligheid verbeteren en het fileprobleem verlichten,” benadrukt Philippe Muyters, Vlaams minister van Economie en Innovatie. “Daarom investeert Vlaanderen 3,5 miljoen euro in dit project en in de ‘smart highway’, een permanente testsite langs de E313/E34. Een volgende fase voorziet uitbreiding naar de Antwerpse ring. Dit is een belangrijke stap naar zelfrijdende wagens in ons verkeer.”

Bron: imec

The following two tabs change content below.